Ημερομηνία Κυρ Σεπ 29, 2024 1:52 am
Text Size
Αρχική Κοινότητας Γενική Συζήτηση Συζητήσεις

Συζητήσεις

Stall ή Μπροστινό

Θέματα γενικού ενδιαφέροντος που αφορούν τον χώρο του αλεξιπτώτου πλαγιάς.

Συντονιστής: Moderators

Stall ή Μπροστινό

Δημοσίευσηαπό andread » Δευτ Σεπ 27, 2004 5:03 pm

Το καλοκαίρι είχα κατά την διάρκεια μιας πτήσης πάνω απο την πεδιάδα της Φλώρινας το εξής συμβάν:

Απο κάτω μου θερισμένα σταροχώραφα, εγω γύρω στα 400-500 μ πάνω απο το έδαφος σε glide για το εργοστάσιο αλλά σε πλήρη επιφυλακή με τά φρένα 3-4 εκατοστά τραβηγμένα γιατί το μέρος φημίζεται για τα δυνατά θερμικά.

Ξαφνικά (ετσι συμβαίνουν αυτά, δεν αναβει λαμπάκι πριν !!!) νιώθω οτι με άρπαξαν απο τα καραμπίνερ και με τραβάν πίσω και πάνω, το φτερό έχει σταματήσει να πετάει, κοιτάω και το βλέπω πάνω και πίσω μου, σε σχήμα V το μεσαίο μέρος του μπροστά και τα ακροπτέρυγα πίσω, συμμετρικά παραμορφωμένο.

Τώρα, εγώ θεώρησα ότι στόλλαρε, (ήξερα ότι θεωρητικά αυτό μπορεί να συμβεί σε πολύ δυνατά θερμικά) ενώ λοιπόν συνέχιζε την πορεία του προς τα πίσω αφήνω και τα λίγα φρένα που είχα και περιμένω να σταματήσει η κίνηση προς τα πίσω όπως και έγινε, στην συνέχεια με 1 wrap στα φρένα το φρέναρα στην πορεία του μπροστά και σταμάτησε στις 30 μοίρες (απο την κανονική του θέση δηλαδή) χωρίς άλλα παρατράγουδα.

Το θέμα είναι ότι συζητώντας το με κάποιους μου είπαν ότι ήταν δυνατό μπροστινό !!! και κακώς άφησα τα φρένα !!?

Έχει κανείς παρόμοια εμπειρία ή άποψη πάνω στο θέμα?

andread
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 725

Δημοσίευσηαπό tsoukasvaggelis » Δευτ Σεπ 27, 2004 6:03 pm

Γειά και χαρά,
Νομίζω ότι αυτό μπορεί να συμβεί πχ σε περίπτωση που βρεθείς σε κάποιο δυνατό καθοδικό τη στιγμή που πετάς σχετικά αργά. Λόγω της διαφορετικής αεροτομής που υπάρχει στα ακροπτερύγια, μεγαλύτερο aspect ratio, λεπτότερη αεροτομή στο κομμάτι αυτό της πτέρυγας, πρώτα στολάρουν τα ακροπτερύγια και αργότερα το κέντρο.
Συνήθως στο κέντρο η αεροτομή έχει μεγαλύτερο πάχος και αναλογία χορδής σε σχέση με το ακροπτερύγιο και αποδίδει μεγαλύτερη άντωση σε μικρότερες ταχύτητες (μικρότερη ταχύτητα stall). Αντίθετα τα ακροπτερύγια γίνονται περισσότερο λεπτά, γεγονός που διευκολύνει μεν τη γρηγορότερη στροφή, αλλά και την καλύτερη συμπεριφορά της πτέρυγας σε υψηλότερες ταχύτητες. Αυτό όμως έχει σαν αποτέλεσμα αυτά να έχουν κακή συμπεριφορά στις χαμηλές ταχύτητες και να στολάρουν πιο γρήγορα. Για το λόγο αυτό και μένουν πίσω σε σχέση με το κέντρο που συνεχίζει να πετάει κανονικά.
Στα υψηλών επιδόσεων παρα5, το φαινόμενο αυτό είναι πολύ έντονο, για το λόγο αυτό οι εταιρείες δοκιμάζουν διάφορες πατέντες με διαγώνιες κορδέλλες και συνδέσεις στο εσωτερικό, πχ ένα σύστημα της Airwave το οποίο δοκιμάστηκε πρώτη φορά στο Fusion παλαιότερα.
Επειδή όμως αν συνεχίσω θα απολυθώ, τα ξαναλέμε σύντομα.
Γεια και χαρά
Βαγγέλης Τσούκας

tsoukasvaggelis
Competition
 
Δημοσ.: 459

Δημοσίευσηαπό norad » Τρί Σεπ 28, 2004 10:29 am

Όχι Βαγγέλη μην ανυσηχείς δεν σε απολύω,...συνέχισε!

norad
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 2013

Δημοσίευσηαπό andread » Τρί Σεπ 28, 2004 11:36 am

Βαγγέλη, είμαι μπερδεμένος.... όταν συναντάς καθοδικό το πιο πιθανό δεν είναι μπροστινό αφού η πτέρυγα θα βουτήξει??? Έχω την εντύπωση ότι στο απότομο ανοδικό η γωνία προσβολής μεγαλώνει οπότε εκεί (με αρκετά φρένα ) θα μπορούσε να στολλάρει... Η μήπως την στιγμή που θα εισέλθει η πτέρυγα στο καθοδικό η γωνία προσβολής που πρίν ήταν κανονική εκείνη την στιγμή πέρνει την μέγιστη τιμή της....

οοπα τώρα ξεκαθαρίζει το τοπίο στο μυαλό μου...

Συναντώντας *μεγάλο* καθοδικό την στιγμή εκείνη η πτέρυγα αποκτά στιγμιαία μεγάλη γωνία προσβολής και είναι υποψήφια για στολλ. Αν δεν στολλάρει βουτάει μπροστά για να επανέλθει στην κανονική της γωνία και τώτε είναι υποψήφια για μπροστινό...

Αντίστοιχα συναντώντας *μεγάλο* ανοδικό στιγμιαία η πτέρυγα αποκτά μικρή γωνία προσβολής και είναι υποψήφια για μπροστινό, αν δεν συμβεί αυτό άμεσα τραβιέται πίσω για να ανακτήσει μεγαλύτερη γωνία προσβολής και είναι υποψήφια για στολλ.

Τα κατάλαβα καλά ????

andread
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 725

Δημοσίευσηαπό debill » Τρί Σεπ 28, 2004 12:03 pm

Μάιστα....τωρα το καταλαβα 8O Αλλά αυτά τα χωράφια που ειπες οτι ειναι? :wink:

deBill SV2CUP
Το χόμπυ που σε κάνει να έχεις ψηλά το κεφάλι!!!
Το paramoter είναι ένας τεράστιος ανεμιστήρας στην πλάτη του πιλότου για να τον κρατάει δροσερό. Αυτό το καταλαβαίνουμε γιατί όταν σταματήσει να γυρνά ο ανεμιστήρας ο πιλότος ιδρώνει!!!
debill
EN D
 
Δημοσ.: 136

Δημοσίευσηαπό georgex » Πέμ Σεπ 30, 2004 2:24 pm

Πιστεύω ότι μπήκες σε πολύ δυνατό θερμικό και απλώς η πτέρυγα έμεινε πίσω, ούτε στόλαρε ούτε μπροστινό είχες. Το ότι είχες λίγο τραβηγμένα τα φρένα ίσως σημαίνει ότι, σωστά όπως λέει και ο Βαγγέλης, ότι λόγω της μικρής ταχύτητας πήγε να στολάρη η πτέρυγα ξεκινώντας από το εξωτερικό μέρος? Αλλά πάλι λες οτι τα είχες πολύ λίγο τραβηγμένα.

Πάντως το ότι έμεινε πολύ πίσω δεν σημαίνει από μόνο του ότι στόλαρε. Μου έχει τύχη σε δυνατό θερμικό να μην μπορεί να μπεί η πτέρυγα μέσα (σα να έπεσα σε τοίχο) και να μείνει πίσω ΠΟΛΥ, μπορεί να ήταν και 45 μοίρες. Δίπλα μου ήταν άλλο παραπέντε που έκανε ακριβώς το ίδιο.

Σε κανένα από τα δύο όμως δεν έκανε αυτό το "V". Ούτε στόλαρε κανένα.

georgex
Competition
 
Δημοσ.: 620

Δημοσίευσηαπό georgex » Πέμ Σεπ 30, 2004 2:29 pm

andread έγραψε: Συναντώντας *μεγάλο* καθοδικό την στιγμή εκείνη η πτέρυγα αποκτά στιγμιαία μεγάλη γωνία προσβολής και είναι υποψήφια για στολλ. Αν δεν στολλάρει βουτάει μπροστά για να επανέλθει στην κανονική της γωνία και τώτε είναι υποψήφια για μπροστινό...

Αντίστοιχα συναντώντας *μεγάλο* ανοδικό στιγμιαία η πτέρυγα αποκτά μικρή γωνία προσβολής και είναι υποψήφια για μπροστινό, αν δεν συμβεί αυτό άμεσα τραβιέται πίσω για να ανακτήσει μεγαλύτερη γωνία προσβολής και είναι υποψήφια για στολλ.

Τα κατάλαβα καλά ????


Ανάποδα είναι. Στο ανοδικό μεγαλώνει η γωνία προσβολής και στο καθοδικό μικραίνει.

georgex
Competition
 
Δημοσ.: 620

Δημοσίευσηαπό andread » Πέμ Σεπ 30, 2004 8:14 pm

Συνεχίζω να είμαι μπερδεμένος....

Το ότι η πτέρυγα βουτάει (sic) στα καθοδικά δεν σημαίνει ότι
εκείνη την στιγμή έχει μεγάλη γωνία προσβολής και προσπαθεί
να επανέλθει στην ισορροπία μειώνοντας την γωνία προσβολής (βουτώντας). ?

Αν δημιουργήσουμε μόνοι μας καθοδικό, (από πολλά φρένα να τα αφήσουμε γρήγορα) την στιγμή ακριβώς που αφήνουμε τα φρένα η γωνία προσβολής δεν είναι μεγάλη ?

Αμέσως μετά περνάει από την κανονική γωνία της και συνεχίζει να μικραίνει οπότε ή τρώμε μπροστινό, ή λόγω της ταλάντωσης η γωνία αρχίζει να μεγαλώνει πάλι για να έρθει στην τιμή ισορροπίας.

Στην περίπτωση φυσικού καθοδικού μήπως τα παραπάνω γίνονται έτσι, απλώς γίνονται πιο γρήγορα ?

Όσο το σκέφτομαι δίνω συγχαρητήρια στους designers που ασχολούνται με τον σχεδιασμό και την συμπεριφορά των αλεξιπτώτων,
δουλειά που θέλει πολύ καλές γνώσης μηχανικής και μηχανικής ρευστών αλλά και διαίσθηση και μεράκι....

andread
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 725

Δημοσίευσηαπό norad » Παρ Οκτ 01, 2004 9:58 am

Ευχαριστώ Μανώλη

:P:P:P

norad
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 2013

Δημοσίευσηαπό georgex » Παρ Οκτ 01, 2004 11:26 am

andread έγραψε:
Το ότι η πτέρυγα βουτάει (sic) στα καθοδικά δεν σημαίνει ότι
εκείνη την στιγμή έχει μεγάλη γωνία προσβολής και προσπαθεί
να επανέλθει στην ισορροπία μειώνοντας την γωνία προσβολής (βουτώντας). ?


Όχι.

Σκέψου μια πτέρυγα που πετάει σε ηρεμία. Ο αέρας συναντάει την πτέρυγα από μπροστά και λίγο από κάτω, σωστά? Αυτό το λίγο από κάτω, με την ευθεία της πτέρυγας, είναι η γωνία προσβολής.
Αν τώρα έρθει αέρας από μπροστά (γιατί κινείται η πτέρυγα) και επάνω (καθοδικό), η γωνία μειώνεται και η πτέρυγα βουτάει ακολουθώντας τον αέρα. Αν έρθει πολύ απότομα αέρας και με μεγάλη γωνία από επάνω, τότε η πτέρυγα δεν γεμίζει αέρα και έχεις μπροστινό.

andread έγραψε:
Αν δημιουργήσουμε μόνοι μας καθοδικό, (από πολλά φρένα να τα αφήσουμε γρήγορα) την στιγμή ακριβώς που αφήνουμε τα φρένα η γωνία προσβολής δεν είναι μεγάλη ?

Αμέσως μετά περνάει από την κανονική γωνία της και συνεχίζει να μικραίνει οπότε ή τρώμε μπροστινό, ...


Ναί αλλά την γωνία προσβολής την μεγαλώσαμε εμείς τραβώντας τα φρένα, δεν σημαίνει ότι σε κανονικό καθοδικό θα μεγαλώσει πρώτα η γωνία προσβολής...
Η ομοιότητα του"τέστ" αυτού με το κανονικό καθοδικό, ξεκινάει απο την στιγμή που η πτέρυγα επιστρέφοντας από πίσω μας θα βρεθεί από πάνω μας. Από εκεί και μετά.

georgex
Competition
 
Δημοσ.: 620

Δημοσίευσηαπό andread » Παρ Οκτ 01, 2004 11:46 am

ναι δίκιο έχεις, ο αέρας απο πάνω δεν αρέσει στον Βερνουλλί,
οπότε η άνωση μειώνεται και η πτέρυγα γίνεται ασταθής

χμμ ειναι ΠΟΟΟΟΛΥ πιο εύκολο είναι να πετάς παρά να το σκέφτεσαι :-)

andread
Διαχειριστής||Διαχειρίστρια
 
Δημοσ.: 725

Δημοσίευσηαπό paramick » Παρ Οκτ 01, 2004 9:46 pm

Πτερυγα μπροστα σου, ισον με μικρη γωνια προσβολης.Αντιθετα πτερυγα πισω σου σημαινει μεγαλη γωνια προσβολης.Αναφερομαι παντα σε μεταβατικες καταστασεις πτησης,και βεβαια πολυ απλοικα.......αλλα σαν βαση ισχυει!Ας πουμε......δεν μπορει να στολαρει η πτερυγα σου οταν ειναι μπροστα σου σε κανονικη πτηση. :?

paramick
Competition
 
Δημοσ.: 1062


Επιστροφή στην Συζητήσεις

Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση: Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 7 επισκέπτες

cron