Αγαπητοί φίλοι,
διάβασα μια ενδιαφέρουσα τοποθέτηση από το Robbie Whittall σε site γνωστού κατασκευαστή, σχετικά με το ποιά είναι τα σημαντικότερα κριτήρια επιλογής ενός παραπέντε, ενός φτερού γενικά θα έλεγα εγώ.
Ο Robbie είναι μεγάλη μορφή στο χώρο εδώ και πολλές δεκαετίες, με εμπειρίες σε πολλές πτητικές συσκευές και μεγάλα επιτεύγματα, από τους πρωτεργάτες του παραπέντε παγκοσμίως, οπότε δείτε πως το απλοποιείαυτό το θέμα...
ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗ
Η αυτοπεποίθηση συχνά παραβλέπεται, αν και νομίζω ότι είναι το σημαντικότερο κριτήριο στην επιλογή ενός παραπέντε. Εάν αισθάνεσαι καλά κρεμασμένος κάτω από ένα παραπέντε, σε κάθε περίπτωση θα πετάς καλύτερα σε σχέση με κάποιο άλλο που σου προκαλεί αναστάτωση. Αν χάσεις την αυτοπεποίθησή σου και τρομάξεις σε μια κατάσταση πτήσης σε κακές αναταράξεις, αυτό προκαλεί μείωση στην ικανότητα να κάνεις καλούς υπολογισμούς και αποφάσεις καθώς η αύξηση της αδρεναλίνης και του φόβου θολώνουν την κρίση, ειδικά τότε που πρέπει να έχεις καθαρό μυαλό. Από την άλλη πλευρά, αν σου αρέσει το φτερό που πετάς και αισθάνεσαι βολικά με αυτό, το όριο μετά από το οποίο αισθάνεσαι άσχημα είναι πιο τραβηγμένο, και αυτό θα σε βοηθάει να παίρνεις σωστότερες αποφάσεις σε κάθε περίπτωση.
Η ΒΑΣΙΚΗ ΕΠΙΛΟΓΗ
Υπάρχουν τόσα πολλά μοντέλα στην αγορά, που μπορεί να προκαλεί μια σύγχυση στην επιλογή του πιο κατάλληλου παραπέντε. Παρακάτω περιγράφω πως το βλέπω εγώ ότι πρέπει να το σκέφτεται κάποιος:
Το κριτήριο στυλ και μόδα, είναι μια επιλογή που θα απέφευγα, επίσης δεν θα γινόμουν σκλάβος των επιδόσεων: Μερικοί ισχυρίζονται ότι τα αποτελέσματα από τα DHV test reports δείχνουν τι πρέπει να αγοράσει κάποιος (ανοησία). Εχω επίσης ακούσει για πιλότους οι οποίοι αγοράζουν ένα φτερό επειδή το έχει πάρει και κάποιος φίλος τους (Τι γλυκό). Κάποιοι άλλοι επηρεάζονται από τη μέγιστη ταχύτητα και τα γραφήματα επιδόσεων που δείχνουν οι κατασκευαστές, μια συνταγή για καταστροφή. Μερικοί τελικά επιλέγουν κάτι επειδή έχει ωραία χρώματα.
Εγώ προσωπικά, θα απέφευγα τέτοια κριτήρια επιλογής, και θα διάλεγα με βάση μια τίμια αξιολόγηση των ικανοτήτων μου και των δυνατοτήτων μου για να καταλήξω σε ένα φτερό που θα μου δίνει αυτοπεποίθηση όταν το πετάω.
ΤΙ ΕΙΔΟΥΣ ΠΙΛΟΤΟΣ ΕΙΜΑΙ;
Εδώ πρέπει να είναι κάποιος αληθινά ρεαλιστής για τις δυνατότητές του. Αν είσαι ένας χαλαρός πιλότος αναψυχής που πετάει λιγότερες από 50 ώρες το χρόνο, τότε η επιλογή είναι απλή: ένα φτερό DHV ½ θα είναι αρκετά σταθερό και εύκολο, στις περιστασιακές πτήσεις που κάνεις το μήνα, και χάνεις ενδιάμεσα την επαφή. Μην πέσεις στην παγίδα ότι αυτά είναι για νέους πιλότους μόνο. Σήμερα οι επιδόσεις είναι εξαιρετικές σε αυτά τα παραπέντε, και υπάρχουν πολλοί και καλοί παλαιότεροι πιλότοι που πραγματοποιούν τις καλύτερες πτήσεις τους με ½ μετά από δυσάρεστες εμπειρίες που είχαν με πιο «θερμές» πτέρυγες.
Εάν έχεις την τύχη να πετάς σχεδόν κάθε εβδομάδα, σκέψου ένα DHV 2. Μόνο στην περίπτωση στην οποία είσαι πολύ σίγουρος, ειλικρινά εξαιρετικά έμπειρος και πετάς συνεχώς, θα πρέπει να σκεφτείς να πετάξεις με κάτι πάνω από 2άρι. Θυμήσου ότι μιλάμε για μια ιπτάμενη μηχανή που θα αγοράσεις, και η ασφάλειά σου βασίζεται σε αυτήν την επιλογή.
TEST FLY
Μόλις καταλήξεις σε 4-5 μοντέλα, πήγαινε και κάνε ένα test flight. Από αυτό θα καταλάβεις τα περισσότερα. Μην ακούς πολύ σοβαρά αυτόν που προσπαθεί να σου πουλήσει κάτι προτείνοντας μια μεγάλη προσφορά. Σκέψου αρχικά, πως αισθάνεσαι με το κάθε φτερό: Απογειώθηκε καλά; Το αισθανόσουν νευρικό ή ήταν απαλό; Αισθανόσουν καλά σε κάθε φάση της πτήσης με αυτό;
Αυτό που θα σου δώσει τα περισσότερα ΝΑΙ στα ερωτήματα που θα βάλεις, είναι το κατάλληλο για εσένα. Δεν έχει σημασία αν οι φίλοι σου προτιμούν κάποιο άλλο μοντέλο σε καλύτερη τιμή, γιατί στο τέλος εσύ πρόκειται να πετάς με αυτό, όχι αυτοί. Μακροπρόθεσμα, το να πετάς κάτι το οποίο σε ευχαριστεί περισσότερο, αξίζει να δώσεις μερικά ευρώ παραπάνω στο σύνολο των χρημάτων που έχεις χαλάσει στη ζωή σου για το παραπέντε και είναι βλακεία να μην πάρεις το κατάλληλο για εσένα για αυτό το λόγο.
ΤΙ ΜΕΓΕΘΟΣ;
Το μέγεθος είναι πάντοτε ένα ζήτημα, αλλά όμως απλό. Στο καθαρό σου βάρος πρόσθεσε άλλα 20 κιλά. Αυτό είναι το συνολικό βάρος εν πτήσει. Με βάση αυτό το νούμερο, πρέπει να επιλέξει αυτό το μέγεθος αλεξιπτώτου το οποίο πέφτει κοντά στη «Μέση» του. Αν βρίσκεσαι στο πάνω ή το κάτω όριο του Παραπέντε, τότε σκέψου με τι τρόπο πετάς και επέλεξε κατάλληλα. Για παράδειγμα, αν πετάς σε μέρη που συχνά επικρατεί ισχυρός άνεμος, χρειάζεσαι λίγο περισσότερο πτερυγικό φόρτο για να έχεις καλύτερη ταχύτητα, άρα λίγο μικρότερο μέγεθος. Αν από την άλλη πετάς σε ασθενείς συνθήκες, το μεγαλύτερο μέγεθος μπορεί να είναι καλύτερη επιλογή καθώς θα έχεις λίγο καλύτερο βαθμό καθόδου, και αυτό να σε βοηθήσει να ανεβαίνεις καλύτερα. Εντούτοις, όταν πετάς σε περιοχές με ισχυρά θερμικά, θα αισθάνεσαι καλύτερα με μια μικρότερη πτέρυγα. Μην κολλάς βέβαια με αυτό το θέμα, απλά πάρε αυτό που σου ταιριάζει περισσότερο.
Κάθε πιλότος θέλει να έχει κάτι το λίγο διαφορετικό, αλλά θυμήσου ότι η μόδα και το κόλλημα δεν είναι σημαντικά εδώ. Αυτό που έχει σημασία εδώ είναι να αισθάνεσαι βολικά και με αυτοπεποίθηση.
Στο τέλος μια πτητικής ημέρα, δεν έχει νόημα το ποιος ήταν ψηλότερα ή ποιο μακριά. Αυτό που έχει αξία είναι να γυρίσεις στο σπίτι μετά από μια ωραία πτήση, με ένα μεγάλο χαμόγελο στην ψυχή, γιατί αυτό είναι όλο το θέμα με το πέταγμα.
Happy flying,
Rob Whittall
Διαβάζοντας την τοποθέτηση αυτή, σκεφτόμουν και άλλες απόψεις που συμφωνώ, όπως:
Για να πας στην Δευτέρα τάξη στο σχολείο πρέπει να έχεις πρώτα μάθει να διαβάζεις στην πρώτη.
Ακόμη, για κάποιους που έχουν μεγάλο ταλέντο να προχωρήσουν, δεν πρέπει να βιάζονται να ανέβουν κατηγορία αλεξιπτώτου, γιατί αυτό μπορεί να τους πάει πίσω.
Πρέπει να εξασφαλίζει κάποιος ότι πετάει στο 100% το φτερό του, ειδικά όταν πρόκειται να βάλει τον εαυτό του σε καταστάσεις που δεν είναι ήπιες.
Εξαντλώντας ένα επίπεδο, και πετώντας ένα Αλεξίπτωτο φτάνοντας στο μέγιστο που μπορεί αυτό να σου δώσει αυτή η κατηγορία σε όλες τις συνθήκες και όλους τους καιρούς, μπορεί να σου δώσει πολύ μεγαλύτερη ώθηση να εξελιχθείς μπαίνοντας σε μια ανώτερη κατηγορία, καθώς δεν θα ανακαλύψει για πρώτη φορά καταστάσεις που θα πρέπει να αντιμετωπίσεις με κάτι ποιό απαιτητικό.
Βαγγέλης Τσούκας