sky.gr Το αλεξίπτωτο πλαγιάς στα Ελληνικά


Προς: Ελληνική Αεραθλητική Ομοσπονδία
Κοιν/ση: Επιτροπή Αλεξιπτωτισμού Πλαγιάς

Αθήνα 30/3/04

 

Αγαπητοί κύριοι,

Μετά από αρκετό προβληματισμό για την μέχρι τώρα πορεία του αλεξιπτώτου πλαγιάς στην χώρα μας, έχουμε διαπιστώσει ότι όλα αυτά τα χρόνια από την αρχή αυτού του αθλήματος, έγιναν προσπάθειες να δημιουργηθούν κάποιοι κανονισμοί, οι οποίοι δεν εφαρμόστηκαν σχεδόν ποτέ. Σαν αποτέλεσμα είχαμε και έχουμε μέχρι και σήμερα πολλά προβλήματα να διαιωνίζονται παρολες τις φιλότιμες προσπάθειες που έγιναν στο παρελθόν, και μέχρι σήμερα δεν απέφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα.

Κατόπιν μεγάλης σκέψεις και προβληματισμού ,έχουμε εντοπίσει τα παρακάτω μικρά προβλήματα όπου στο σύνολο τους δημιουργούν ένα τεράστιο πρόβλημα.    
Τα προβλήματα ξεκινούν κατά την γνώμη μας από την κορυφή έως και τον τελευταίο λίθο τις πυραμίδας όσων εμπλέκονται σε αυτό το σπορ.
 
Τα προβλήματα αυτά είναι τα παρακάτω.

Ελλιπή κριτήρια λειτουργίας σχολών εκπαίδευσης.
Δεν υπάρχει κανένας έλεγχος μέχρι και σήμερα για την καταλληλότητα του εξοπλισμού που χρησιμοποιούν οι σχολές (πολλές σχολές χρησιμοποιούν πεπαλαιωμένο εξοπλισμό αλλά και πολλοί χειριστές αλεξιπτώτου πλαγίας ), ώστε να μην παρέχεται από πλευράς εξοπλισμού η μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια για τους ενασχολούμενους.
 Ολοένα και περισσότερο μέρα με τη μέρα εντοπίζουμε στο χώρο μας άτομα όπου αυτοπροσδιορίζονται σαν εκπαιδευτές, πραγματοποιώντας (εκπαιδεύσεις) και πτήσεις εθισμού  με διθέσιο αλεξίπτωτο χωρίς να πληρούν τις προϋποθέσεις που ορίζει ο μέχρι τώρα κανονισμός του ΑΠ και της ΕΛΑΟ.

Επίσης μέχρι σήμερα παραμένει άλυτο το θέμα τις ασφάλισης όσων ασχολούνται με το αλεξίπτωτο πλαγιάς σαν αθλητές η σαν χομπίστες ,παρότι στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες το πρόβλημα αυτό έχει λυθεί εδώ και αρκετά χρόνια.

 Όλα αυτά τα χρόνια παρατηρείται μια ανεξέλεγκτη αγοραπωλησία ιπταμένων συσκευών καινούργιων και παλαιών που πολλές φορές ξεπερνούν τα όρια λήξής και αντοχής τους που όμως χρησιμοποιούνται και πολλές φορές από ανυποψίαστους νέους χειριστές όπου είναι τα κυρίως θύματα αυτής της κατάστασης, που εγκυμονεί πολλούς κινδύνους. Κατά την τελευταία μας ερεύνα παρατηρήσαμε ,ότι πάνω από το 50% των ιπτάμενων συσκευών στη χώρα μας δεν έχουν ελεγχθεί ποτέ όπως προβλέπουν οι διεθνείς κανονισμοί.

Για τους παραπάνω λόγους αισθανόμαστε την υποχρέωση ως οι αρχαιότεροι εκπαιδευτές και αεραθλητες να σας ενημερώσουμε και να σας εκφράσουμε τις ανησυχίες μας ώστε να βρεθούν τρόποι να λυθούν τα παραπάνω προβλήματα το συντομότερο δυνατόν. Θα θέλαμε να σας εκφράσουμε μερικές απόψεις μας  για την καλύτερη λειτουργία του αλεξιπτώτου πλαγιάς , χωρίς να θέλουμε να σας υποδείξουμε ένα συγκεκριμένο τρόπο λειτουργίας , αλλά να μπορέσουμε να βρούμε βιώσιμες λύσεις για τον αλεξιπτωτισμό πλαγιάς στην Ελλάδα.
Αισθανόμαστε ότι μπορούμε και εμείς σαν χώρα να βρούμε λύσεις σε προβλήματα που αντιμετώπισαν και άλλες ευρωπαϊκές χώρες σε παρόμοια θέματα.

Μερικές από τις προτάσεις μας είναι οι εξής.

• Πρέπει να θεσπιστούν κριτήρια λειτουργίας σχολής Α.Π με κατάλληλο εξοπλισμό και υποδομή γενικότερα, εγκεκριμένο εκπαιδευτή, εφαρμογή του προγράμματος εκπαίδευσης, χωρίς καταστρατήγηση των παραπάνω και με πλήρη εφαρμογή του κανονισμού.

• Έλεγχος του εξοπλισμού των σχολών και των ιπτάμενων ιδιωτικών συσκευών, όλων των ενασχολούμενων αθλητών και μη, σε τακτά χρονικά διαστήματα που προβλέπονται και εφαρμόζονται και στις λοιπές ευρωπαϊκές χώρες.

• Άμεση εξεύρεση ασφαλιστικής λύσης ετσι ώστε όλοι οι ενασχολούμενοι με το αλεξίπτωτο πλαγιάς να έχουν ασφαλιστική κάλυψη, από την πρώτη στιγμή που έρχονται σε επαφή με το αλεξίπτωτο πλαγίας.

• Καταπολέμηση του λαθρεμπορίου και των αυθαίρετων αγοραπωλησιών πεπαλαιωμένων αλεξιπτώτων και λοιπών εξοπλισμών γενικότερα,(να γίνεται υπεύθυνος έλεγχος σε κάθε μεταχειρισμένο εξοπλισμό  ,αλεξίπτωτο, ζώνη, εφεδρικό.) Και οι καινούργιες ιπτάμενες συσκευές να πωλούνται και να συνοδεύονται με όλα τα νόμιμα παραστατικά. Πρέπει να διασφαλιστεί με βάση το επίπεδο ικανότητας του χειριστού να μην του πωλείται αλεξίπτωτο και λοιπός εξοπλισμός καινούριος η παλαιός μεγαλύτερης κατηγορίας από το επίπεδο της εμπειρίας του σαν χειριστής.

• Κατά την τελευταία δεκαετία εκδόθηκαν άδειες πιλότων ,πεπειραμένων πιλότων ,( βοηθών εκπαιδευτών και εκπαιδευτών) όπου πολλοί από αυτούς απέχουν από το χώρο και είναι ανενεργοί εδώ και πολλά χρόνια, κάποιοι από αυτούς πετούν περιστασιακά χωρίς όμως ο αριθμός των πτήσεων τους να αντιστοιχεί στην κατηγορία του διπλώματος τους, πολλοί από αυτούς δε, την τελευταία οκταετία δεν έχουν καμία παρουσία στο χώρο. Παρόλα αυτά κατέχουν διπλώματα και άδειες που τους επιτρέπουν να πετάξουν σε πανελλήνιους και διεθνείς αγώνες, παρόλο που οι κανονισμοί και οι τεχνικές πτήσης έχουν αλλάξει κατά πολύ. Θεωρούμε ότι ένας εκπαιδευτής δεν μπορεί να διδάξει πράγματα τα οποία ο ίδιος δεν είναι σε θέση να πραγματοποιήσει. Γιατί μπορεί να κατέχει το θεωρητικό επίπεδο αλλά ο αλεξιπτωτισμος είναι ένα άθλημα δεξιοτεχνίας και συνεχούς εξέλιξης μιας και τα δεδομένα των ιπταμένων συσκευών μεταβάλλονται μέρα με τη μέρα με ραγδαίους ρυθμούς. Πιστεύουμε ότι μια γενική επανεξέταση σε όλους μας (συμπεριλαμβανομένων και των εαυτών μας ) θα ξεκαθάριζε το τοπίο, και θα έσβηνε κάθε αμφισβήτηση για πιλότους ,πεπειραμένους πιλότους και εκπαιδευτές.

• Αλλαγή τρόπου διεξαγωγής των εξετάσεων, με απλοποίηση της διαδικασίας στις δυο πρώτες κατηγορίες διπλωμάτων ,και αυστηρότερα κριτήρια στα επόμενα δυο στάδια, όπου πλέον ο χειριστής πρέπει να αποδεικνύει ότι έχει πλήρη κατάρτιση θεωρητική και πρακτική (δεξιοτεχνία). Με τους μέχρι τώρα τρόπους εξέτασης διαπιστώνουμε ότι σαν εξεταστές που καλούμαστε να παρευρισκόμαστε σε αυτές τις εξετάσεις, αλλά δεν είναι δυνατόν να αποφανθούμε για το αν ο κάθε χειριστής έχει την ικανότητα να ελέγχει πλήρως την συσκευή του σε πραγματικές συνθήκες πτήσης. Μιας και οι δύο και μοναδικές μανούβρες που καλείται να πραγματοποιήσει ( σπειροειδή βύθιση και B-Line) είναι τόσο συνοπτικές και επικίνδυνες διότι πραγματοποιούνται σε περιβάλλον που δεν είναι κατάλληλο και ασφαλές. Πιστεύουμε ότι για τις δυο τελευταίες κατηγορίες πρέπει να συγκεκριμενοποιήσουμε τους χώρους διεξαγωγής τους, και να προσθέσουμε περισσότερη ύλη θεωρητική και πρακτική, ώστε να διασφαλίσουμε ότι ο κάτοχος των ανωτέρων πτυχίων έχει τον πλήρη τεχνικό και πτητικό έλεγχο τις ιπτάμενης συσκευής του σε οποιεσδήποτε συνθήκες. Ώστε να έχουμε μια πλήρη και αντικειμενική εικόνα για τον καθένα ξεχωριστά. Επίσης οι εξεταστές θα πρέπει να είναι ένας τοπικός εκπαιδευτής εξεταστής όπου θα έχει συμβουλευτικό και μόνο ρόλο, και δυο άλλοι εκπαιδευτές εξεταστές από άλλες περιοχές τις Ελλάδας.

• Κοιτώντας τα μητρώα τηςς ομοσπονδίας διαπιστώσαμε ότι υπάρχουν 45 εκπαιδευτές και Β. εκπαιδευτών, όπου μόνο τρεις από αυτούς έχουν δημιουργήσει (νόμιμες ) σχολές εκπαίδευσης με καινούργιους και κατάλληλους εξοπλισμούς . Σαν  αποτέλεσμα διαπιστώνουμε ότι παρότι υπάρχουν παρά πολλοί εκπαιδευτές για τα Ελληνικά δεδομένα, δεν δραστηριοποιούνται και δεν πραγματοποιούν σχολές εκπαίδευσης, πολλοί από αυτούς, έχουμε την εντύπωση ότι δεν εκπαιδεύουν διότι δεν έχουν την στήριξη που θα έπρεπε να έχουν από τους εκάστοτε φορείς τις πολιτείας. Σε πολλές περιπτώσεις η εκπαίδευση και οι διθέσιες πτήσεις έρχονται σε πολλές νομικές και φορολογικές αντιθέσεις. Το παραπάνω βάρος μέχρι σήμερα σηκώνουν αποκλειστικά και μόνο οι εκάστοτε ενεργοί εκπαιδευτές. Μέχρι σήμερα δεν έχει ξεκαθαρίσει κατά πόσο αυτό που κάνουν συμβαδίζει με την όποια νομοθεσία αθλητική η μη, και τη νομιμότητα. Τελικά το ζητούμενο πιο είναι να έχουμε νόμιμους αεραθλητές χωρίς να έχουμε νόμιμους εκπαιδευτές ?

• Να θεσπιστούν κριτήρια ικανότητος εκπαιδευτών και περιοχών ώστε να μπορούν να πραγματοποιηθούν σεμινάρια SIV. Ετσι ώστε οι πιλότοι όλων των κατηγοριών να μπορούν να βελτιώνουν την τεχνική πτήσης και την δεξιοτεχνία τους σε ασφαλείς χώρους (πάνω από νερό). Έτσι θα καταφέρουμε να ανεβάσουμε το επίπεδο των χειριστών ανάλογα με το επίπεδο διπλώματος που κατέχουν, και να μειώσουμε τις πιθανότητες ατυχημάτων, καθώς ο χειριστής θα γνωρίζει σε συνθήκες ελεύθερης πτήσης πώς να αντιμετωπίσει μια παρόμοια απρόοπτη κατάσταση. Επίσης δε, με αυτό τον τρόπο ίσως και να μην είναι απαραίτητο στο μέλλον για κάποιον που έχει πραγματοποιήσει σεμινάριο SIV επιτυχώς, και εφόσον θα είναι καταγεγραμμένο σε video να μην χρειάζεται να πραγματοποίηση τις συγκεκριμένες πτητικές μανούβρες δεξιοτεχνίας σε μέρος ακατάλληλο (πάνω από έδαφος) σε μια εξεταστική περίοδο.

Κατά την γνώμη μας μερικά από τα κριτήρια που πρέπει να έχουν εκπαιδευτές και εξεταζόμενοι είναι τα εξής:
Οι εκπαιδευτές να έχουν την ικανότητα να εκτελούν με ακρίβεια όλες τις ασκήσεις δεξιοτεχνίας που θα διδάσκουν θεωρητικά και πρακτικά, έτσι  ώστε να μπορούν να τις μεταδώσουν στους εκπαιδευόμενους θεωρητικά και πρακτικά με απόλυτη ακρίβεια ,ώστε να απολαμβάνουν πλήρης εκτίμησης ,εμπιστοσύνης και σεβασμού έναντι των μαθητών τους. Όσο για τους εκπαιδευόμενους ανάλογα με την κατηγορία διπλώματος που κατέχουν, θα μπορούν να πραγματοποιούν συγκεκριμένες μανούβρες για το επίπεδο τους μέχρι και τις μανούβρες απόκτησης του επόμενου διπλώματος. Διότι θεωρούμε ότι είναι παρακινδυνευμένο όλοι οι συμμετέχοντες σε ένα SIV με διαφορετική εμπειρία πτήσεων να πραγματοποιούν τις ίδιες μανούβρες δεξιοτεχνίας θέτοντας σε κίνδυνο τον εαυτό τους και όχι μόνο.    

Πιστεύουμε ότι πρέπει να βρεθεί άμεση λύση για όλα τα παραπάνω ,σε συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς , να συζητήσουμε και να βρούμε από κοινού λύσεις διαφοροποιώντας προσθέτοντας η αφαιρώντας κάποιους ασαφείς κανόνες λειτουργίας ,ετσι ώστε να αποφύγουμε στο μέλλον δυσάρεστες συνέπειες. Έχοντας μια δεκαπενταετή εμπειρία στο χώρο και καλοπροαίρετη διάθεση από πλευράς μας θέτουμε τους εαυτούς μας στη διάθεση σας με σκοπό να συμβάλουμε στην επίλυση των παραπάνω προβλημάτων.

Ευχόμαστε να λάβετε υπόψη σας τα παραπάνω ,και θα ήταν πολύ ευγενικό από την πλευρά σας να μας ενημερώσετε για τις δικές σας απόψεις , επίσης σας αναφέρουμε ότι είναι η τρίτη φορά τα τελευταία χρόνια όπου γραπτώς έχουμε αναφέρει παρόμοιες απόψεις και θέσεις στην ΕΑΠ και ποτέ μέχρι σήμερα δεν λάβαμε καμία απάντηση.  

Με εκτίμηση

Οι εκπαιδευτές

Διονύσης Βλασόπουλος                   Γιώργος Αμαξάς

το κείμενο αυτό δημοσιεύθηκε στο sky.gr